۱۰ دلیل درد پشت زانو
نوشته شده توسط : همیار

زانو یکی از بزرگ ‌ترین مفصل ها و از آسیب پذیر ترین نواحی در بدن انسان است. استخوان موجود در مفصل زانو مستعد شکسته شدن و خارج شدن از مفصل است. همچنین غضروف ها، رباط ها و تاندون نیز آسیب می بینند و پاره می‌ شوند. در این مقاله به بررسی علل درد پشت زانو می پردازیم.

برخی آسیب های زانو با استراحت و مراقبت به مرور زمان بهبود می یابند در حالی که برخی دیگر نیاز به انجام عمل جراحی و به کار گیری روش های درمانی پیچیده دارند. گاهی بعضی از درد ها به دلیل برخی شرایط جدی مانند التهاب مفاصل هستند که به مرور زمان باعث آسیب به زانو می‌ شود. در ادامه این مطلب به توضیح برخی علل درد های پشت زانو و اقدامات لازم در مورد هرکدام می پردازیم.

ورزش برای درمان درد پشت زانو

درد ناحیه فرو رفته پشت زانو و درد پشت زانو به ترتیب اغلب توسط گرفتگی های عضلانی و نقاط محرک در عضلات پشت ساق پا، زانو و پشت ران ایجاد می شوند. خوشبختانه، آسیب های جدی مخصوصا در صورت نبود آسیب یا ضربه آشکار، به ندرت عامل بروز این درد ها می باشند.

افراد حتی در صورت ابتلا به فرسودگی های ساختاری همچون آسیب غضروفی می توانند با رفع گرفتگی های عضلانی درد زانو را کاهش داده و گاهی به صورت کامل برطرف کنند.

در ادامه مطلب، چند حرکت تمرینی (ماساژ) برای عضلاتی ارائه می شود که اغلب عامل ایجاد درد زانو هستند. افراد با انجام این تمرینات احساس بهتری در زانو های خود خواهند داشت.

گرفتگی رگ پشت زانو چپ و راست

رگ های داخل پای شما نیز می تواند مانند رگ های قلب شما دچار گرفتگی شود. در صورت گرفتگی رگ های پا، خون کمتری در پاهای شما جریان می یابد. به این مشکل، بیماری شریانی محیطی (PAD) گفته می شود.

بیماری PAD بیشتر در مورد گرفتگی رگ های پشت زانو و ران رایج است. اما رگ های شکم و کشاله ران شما نیز می تواند دچار گرفتگی شود. در واقع شما ممکن است بیش از یک گرفتگی داشته باشید.

برای بررسی احتمال PAD، پزشک ضربان قلب شما را ابتدا چک می کند. پای انسان عمدتاً با ماهیچه پوشانده شده است اما پزشک می تواند ضربان بیمار را از روی قوزک پا، پشت زانو و کشاله ران تست کند. ضربان باید در هر دو پا چک شود و وضعیت پوست هر دو پا نیز بررسی شود. در PAD، خون با اکسیژن کافی به پوست نمی رسد. بنابراین پوست در طول زمان سرد، نازک و براق شده و رشد موهای روی پا کمتر می شود.

علت درد پشت زانو

در زیر به توضیح شایع ترین علل درد پشت زانو و همچنین عارضه ها و آسیب هایی که نباید نادیده گرفته شوند می پردازیم.

- گرفتگی عضلات پا

گرفتگی به دلیل انقباض عضلات است. علاوه بر عضلات ساق پا، دیگر عضلات پا مانند عضلات پشت ران و زانو مستعد گرفتگی عضلانی هستند.

گرفتگی عضلات پا بیشتر در هنگام ورزش کردن یا در زمان بارداری اتفاق می افتد. علاوه بر این برخی عوامل می ‌توانند موجب گرفتگی عضلانی شوند که عبارت‌اند از:

✴ مشکلات عصبی پا

✴ كم‌ شدن‌ آب‌ بدن‌

✴ بیماری های عفونی مانند کزاز

✴ سم ها مانند سرب و جیوه در خون

✴ بیماری کبد

گرفتگی یا اسپاسم عضلانی به صورت ناگهانی اتفاق می افتد و به مدت چند ثانیه الی ۱۰ دقیقه طول می‌ کشد. پس از آن نیز ممکن احساس درد به مدت چند ساعت در عضلات باقی بماند.

- آسیب تاندون های پشت زانو

تاندون های پشت زانو از سه عضله تشکیل شده اند که تا ران ها ادامه می یابد. این عضلات عبارتند از:

  •  عضله گراسیلیس
  •  عضله سمی تندینوزوس
  •  عضله بای سپس (دو سر) ران

این عضلات در خم کردن زانو به شخص کمک می‌ کنند. کشیدگی تاندون های پشت زانو در صورت آسیب دیدگی یکی از این عضلات اتفاق می افتد. کشیدگی بیش از حد عضله نیز منجر به کشیدگیتاندون های پشت زانو می‌ شود. کشیدگی بیش از حد عضله می ‌تواند سبب پارگی آن شود که برای بهبود آن ماه ها زمان لازم است. آسیب به تاندون های پشت زانو باعث احساس درد ناگهانی می‌ شود. برخی از علائم دیگر عبارتند از:

  1.  ورم
  2.  کوفتگی
  3.  ضعف در پشت زانو

این نوع آسیب زانو بیشتر در بین ورزشکارانی که زیاد می ‌دوند مانند فوتبالیست ها، بسکتبالیست ها و تنیس بازها رایج است.

- پارگی منیسک زانو

منیسک زانو در واقع باعث استحکام و استقامت زانو می‌ شود. پاره شدن منیسک در ورزشکاران بیشتر بر اثر نشستن و چرخیدن روی زانو اتفاق می افتد. با بالا رفتن سن، بافت منیسک  ضعیف تر شده و انجام حرکات چرخشی آن ‌ها را بیشتر مستعد پاره شدن می ‌کند.

پاره شدن منیسک اغلب با صدای تق همراه است و ممکن است در ابتدا درد چندانی را به همراه نداشته باشد. پس از چند روز راه رفتن بر روی آن به مرور احساس درد بیشتر می‌ شود. برخی از علائم پارگی منیسک زانو شامل موارد زیر است.

 *كوفتگى‌ عضلات زانو

 *ورم

 *ضعف

*قفل شدن زانو

استراحت، بالا بردن اندام و گذاشتن یخ روی محل آسیب دیده سبب کم تر شدن درد و بهبود سریع تر می‌ شود. در صورت عدم بهبودی، درمان باید از طریق عمل جراحی انجام شود.زانو.

ادامه مطلب و سایت منبع:/https://dr-rezanaderi.com





:: برچسب‌ها: زانو , درد زانو ,
:: بازدید از این مطلب : 51
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : شنبه 26 تير 1400 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: